Magnéziumdugattyú: Könnyű anyag a jobb teljesítményért

A speciális ötvözetből készült magnéziumdugattyú könnyebbé teszi a láncfűrészt, miközben javítja a teljesítményt az alkalmazás során.

Egy férfi védőfelszerelésben kivágott fát fűrészel a magnéziumdugattyús STILH MS 400 C-M benzines motorfűrésszel

A dugattyú a motor szíve

A STIHL 2-ütemű motorokat használ a láncfűrészekben. A motorban a dugattyú magas hőmérsékletnek és nagy terhelésnek van kitéve. A motor központi alkotóelemeként nagy sebességgel mozog, amely a láncfűrésztől függően akár 14 000 fordulat/perc is lehet. A dugattyúnak a gép teljes élettartama alatt hibátlanul kell teljesítenie a feladatát. A láncfűrész teljesítményét a dugattyú funkcionalitása és a terhelhetősége határozza meg. 

A motorfűrészek dugattyúinak többsége alumíniumból készül. Ez az anyag már bizonyított, és hosszú élettartamot garantál. Mivel a dugattyúkat általában nem cserélik vagy szervizelik, a gép teljes élettartama alatt működniük kell. De mi lenne, ha létezne egy még könnyebb anyag, amely ugyanolyan nagy maximális fordulatszámra képes? Míg a tömeg a közvetlen összehasonlításban nem csökken észrevehetően, a teljesítmény-tömeg arány érezhetően javul. Aki naponta dolgozik láncfűrésszel, annak nagy teljesítményű, ugyanakkor kényelmes modellre van szüksége. Mi kifejlesztettünk egy termékújdonságot, amely kisebb tömeg mellett jobb teljesítményt nyújt.

Magnéziumdugattyú: könnyebb szerkezet a nagy teljesítményű gépekhez

Látható magnéziumdugattyú egy STIHL MS 400 C-M lemez nélküli benzines láncfűrészben

A technológiai fejlődés úttörőjeként egy könnyű alkatrészekből álló láncfűrész megépítését tűztük ki célul. Az eredmény egy speciális magnéziumötvözetből készült dugattyú, amelyet saját magnéziumfröccsöntő üzemünkben pontos folyamatszabályozás mellett gyártunk. A magnéziumdugattyú tömege kisebb, mint egy alumíniumdugattyúé, ugyanakkor ezzel nagyobb maximális fordulatszám érhető el. Ez a gyakorlatban a következőt jelenti: jobb teljesítmény és kisebb tömeg mellett kevesebb rezgés terheli a gép kezelőjét. A magnéziumdugattyú speciális öntési eljárással készül, és elektrolízissel edzett – ez a kémiai kezelés a dugattyú felületét keményebbé és ellenállóbbá teszi. Így olyan alkatrész jön létre, amely a legmagasabb követelményeknek is megfelel.

Ezáltal ez az új, könnyű alkatrész különösen alkalmas a professzionális, erdészetben használt láncfűrészekhez. Ebben a kihívást jelentő környezetben az új magnéziumdugattyú minden előnye teljes mértékben kihasználható.

Jelenleg az új magnéziumdugattyú egy gépünkbe van beépítve: a STIHL MS 400 C-M motorfűrészbe.

Egy férfi védőfelszerelésben fát fűrészel egy magnéziumdugattyús STILH MS 400 C-M benzinmotoros fűrésszel

A STIHL MS 400 C-M: Könnyebb és erősebb

A STIHL MS 400 C-M a világ első olyan láncfűrésze, amelyet alapfelszereltségként magnéziumdugattyúval gyártunk. A fejlesztés során a STIHL a hasonló MS 362 C-M modell bevált technológiáját használta fel. A magnézium alkalmazásának köszönhetően a lökettérfogatot megnövelhettük az MS 400 C-M láncfűrészben: az új dugattyú nagyobb, de mivel könnyebb anyagból van, nem lett nehezebb. Ez 0,5 kilowattal nagyobb teljesítményt, viszont alacsonyabb teljesítmény-tömeg arányt eredményezett.

Ez a következőt jelenti a használat során: fokozott kényelem nagyobb teljesítmény és ugyanolyan hosszú élettartam mellett. Kiváló teljesítményének köszönhetően az MS 400 C-M ideális választás az olyan erdészeti munkákhoz, mint a gallyazás. Erős, könnyű felépítésű gép.

STIHL MS 400 C-M profi felhasználóknak: magnéziumdugattyús láncfűrész a nagyobb teljesítményért.

A STIHL MS 400 C-M és a többi termék összehasonlítása

  MS 400 C-M MS 362 C-M MS 462 C-M
Tömeg 5,8 kg 5,6 kg 6 kg
Teljesítmény 4,0 kW 3,5 kW 4,4 kW
Teljesítménysúly 1,45 kg/kW 1,6 kg/kW 1,4 kg/kW

Összefoglalás: Magnéziumdugattyú

  • A dugattyú a motor szíve.
  • A dugattyúk nagy terhelésnek vannak kitéve, ezért a gyártásukhoz csak néhány anyag alkalmas.
  • A láncfűrészek dugattyúinak többsége alumíniumból készül.
  • Az MS 400 C-M modellel a STIHL kifejlesztette az első magnéziumdugattyús láncfűrészt.
  • Az anyagául szolgáló speciális magnéziumötvözet könnyebb, mint az alumínium.
  • A magnéziumdugattyúnak köszönhetően a teljesítmény-tömeg arány érezhetően javul.